Louise Bourgeois, världsberömd och kontroversiell konstnär har gjort skulpturen som står i Louisianas trädgård: Den heter "Eyes" men min association går helt klart snarare till bröst. Konstnärinnan som idag är 95 år, utbildade sig i målning i Paris på trettiotalet men det var på 70-talet hon slog igenom som skulptör. Hon skapar ofta mycket stora verk i järn, sten, tyg, med mera.
Jag såg första gången Bourgeois kanske mest kända verk, hennes spindlar, på Tate Modern i London 2000 (se bild på länken ovan). Min reaktion på dessa gigantiska konstruktioner, spindlar betitlade "Maman", mamma, var en känsla av provokation men också stark påverkan. Jag gick runt, under, igenom spindlarna. Bilden av spindlarna har sedan stannat inom mig och ligger kvar med tyngd.
"Eyes" ger en liknande känsla. om än mindre provocerande. De fascinerar formmässigt och ligger dessutom fint på marken inramade av Louisianas vackra yttermiljö (muséets skulpurträdgård är något som i sig gör ett besök till muséet värt tiden och kostnaden).
Bild- och formkonsten är enastående på så vis att konstnären kan skapa en bild av något mycket privat som sedan kan läsas av och ge reaktion hos en människa helt utan kunskap om konstnärens inre. Bourgeois är suverän på att skapa tydliga bilder för mycket grundläggande känslor, som spindeln för känslan av att bli snärjd (vilket förmodligen är ett skäl att jag så reagerar på hennes spindlar, mor som jag är. Men jag kan också tydligt förstå bilden). Formaten gör att hennes uttryck blir starkt och påträngande. Men det gör intryck, och kan väcka genklang hos en själv.
I min upplevelse av verket möter jag konstnären. Konstverk kan på så sätt ses, i de lyckade fallen, som en mötesplats för konstnärens känslor och mina. Och häri ligger det på djupet stora värdet i konsten för mig.
Jag såg också Louise Bourgeois för några år sedan, men på Kulturhuset i Stockholm. Mycket personlig och intressant konstnär. Jättespindeln var imponerande, fast jag har lite svårt att se kopplingen till modern, men du verkar se den.
Jo, hon gör intryck. Ang spindeln som moderssymbolen så kan man tänka sig att de som upplever sin moder som en som spinner ett nät för sina barn där de för alltid hålls snärjda intill henne. Se http://www.pep-web.org/document.php?id=IJP.004.0313A.
Hej!
Vem har gjort skulpturerna med de två brösten, Louise B eller? De kontrasterar så starkt till modersfiguren som spindel. Hälsn Maria
Hej Maria! Brösten ÄR ingq bröst, det är ögon! Men jag ser dem som bröst ändå! Första gången jag såg dem, i Louisianas skulpturpark, så hade jag precis samma tanke som du. Fast jag hade också tanken att de såg mer ut som silikonbröst, än amningsbröst. Och jo, det är Louise B som gjort dem.