Spegeln riskerar att stängas. Denna Malmöbiograf som har varit den plats dit man har kunnat gå för att se filmer som ligger utanför mittfåran, förutom på några mindre och sämre lokaler, riskerar nu att stänga på grund av bristande intresse hos publiken.
Sydsvenskan har under de senaste veckorna bevakat utvecklingen i dramat, och Jan Aghed skrev för någon vecka sedan en välformulerad artikel där han med patos beskrev konsekvenserna av en sådan förändring i Malmös kulturliv. I dagens Sydsvenskan finns ytterligare en klargörande text av Olof Hedling, lektor vid Lunds universitet i filmvetenskap, om vidden av den utveckling som nu sker i biografvärlden och vad Spegelns nedläggning står för. Läs texten!
En sak som jag dock inte förstår är varför det ofta är fullt på folk på Kino i Lund som är en mycket mindre stad. Hur överlever Kino? Jag vet att Kino får något bidrag från något håll och att de som jobbar där jobbar gratis men även här måste man ha höga lokalkonstnader att dras med. Många av Lunds filmvetare bor säkerligen i Malmö och i den gruppen borde det finnas besökarpotential för Spegeln. Handlar det om att ungdomar tycker att det är för dyrt att gå på bio (priset är något som Olof Hedling tar upp)? För i sanningens namn är många av oss som går på Kino medelålders och stadda vid rätt god kassa.
Handlar det inte också mycket om att många ungdomar är vana vid att konsumera stora mängder film och att man då helt enkelt tycker att det är bättre att se alla filmerna på datorn? I det fallet tycker jag att de gör en miss, missar något. För film på bio är tveklöst bäst. Dukens storlek, tystnaden man delar med andra hängivna (så är det ju på till exempel Kino) och detta att vi alla i salongen har bestämt oss för att vi ska se denna film nu, här, en film som vi har betalat för att se. Man lämnar endast i undantagsfall en biosalong. Däremot är det lätt att bestämma sig för att inte se färdigt en nedladdad film. Hela projektet att se filmen blir grundare, helt enkelt. Och grunda upplevelser har vi nog av i dagens enorma medieflöde.
Film är absolut bäst på bio. Men till och med här i Stockholm där vi är jämförelsevis välförsedda med ”art-cinemas” (eller vad det nu heter) som visar kvalitetsfilm så är utbudet av biografer hotat. Nu senast Kvartersbion vid Hornstull.
2. Tack för att du läst och länkat till min artikel. Kanske Kino fungerar bättre för att Lund har en annorlunda demografisk fördelning. Här finns helt enkelt kanske mer människor av den typ av människor som gillar den här typen av film.
Ha det gott
Kanske handlar det inte bara om nedladdning, demografisk sammansättning (som onekligen som Olle E påpekar är mycket annorlunda i Malmö än i Lund), priser, etc. Kanske finns det en leda kring själva mediet hos ungdomar, som då kan ha sin grund i överkonsumtion? Jag tänker också på att det i Malmö, dit ungdomar flyttar en masse nu, verkar finnas att alternativt kulturliv som kanske gör att fokus flyttar från film? Man målar, serietecknar, spelar teater, det ges gott om konserter, etc. Så måste de ju också vara i Stockholm för att svara Börje. Kanske mediet som sådant har fler konkurrenter idag?
Delvis kanske annat kulturliv spelar in i malmö. Här finns nog oxå mindre av tendensen att gå på finkultur för sakens skull. För min och säkert många ungas del är det lite trist att Spegeln ligger så långt ifrån möllan, där alla bor. Tror vi hade gått oftare om bion låg intill. Och det kostade 65-70 kr snarare än 90. För visst är upplevelsen överlägsen på bio. Det blir förstås en ond cirkel när biograferna måste hålla så höga priser pga de få besökarna.
Det är intressant med upphovsrättsfrågorna tycker jag. Nerladdning slår undan benen för hela branscher, och att tala om att företagen måste anpassa sig är egentligen mycket märkligt rent argumentationslogiskt. Hur ska de kunna kompensera att var och varannnan ostraffat stjäl deras produkter? Trots att jag själv skulle drabbas, hade jag egentligen tyckt att det var skönt om polisen/rättsväsendet satte stopp för sådana brott. Då hade kulturens värde blivit tydligare igen. Som det är idag känns det politiskt radikalt att betala för t.ex. musik, nästan som en allmosa till artisten. Att betala innebär en stor ekonomisk förlust relativt omgivningen, som de nerladdande kompisarna.
Fatalismen inför nerladdningen tycks mig märklig. Sverige är som bekant världens nerladdningscentrum och det är här som Piratpartiet får tiotusentals röster. De för en lockande men egentligen totalt ihålig argumentation. Ändå är deras politiska inflytande stort. De etablerade partierna tycks inte ta frågorna på allvar utan aktar sig bara för att inte tappa röster. Ah, dessa jäkla politiska partier. När höjde de nivån i en debatt senast?
Jag tycker att det är intressant det du säger om det rent geografiska – Spegeln ligger ju faktiskt i gamla finMalmö, vid Stortorget och Rådhuset, ja faktiskt lång bort från där människor bor. Men det gör ju många biografer.
Tanken att starta en biograf vid Möllan med kvalitetsfilm lanseras som en joint venture i tankeform av Adam& Eva. Vem som vill får sno idén. Att ta en jämn 50-lapp kan kanske vara ett knep.