När jag går runt på Louisiana och tittar, tittar, så tänker jag på något som ofta kommer för mig: Varifrån kommer alla bilder? Alla idéer? Ta Hockneys målning av Grand Canyon till exempel? Hur kom han på det (se intervju med honom här)? Det är så satans fantastiskt och märkligt. Fantasin, kanske ni säger. Men vad betyder det? Vad är det?
Vi är där för att titta på Marina Abramović. Det är intressant och tankeväckande. Men/Och intellektuellt. Det är tankens konst.
Sedan tittar vi på en utställning med bilder från muséets samlingar (Louisiana äger cirka 4 000 verk!). Här har man satt samman bilder på landskap, porträtt och stilleben. Och i ett av rummen, det stora kvadratiska, finns Hockney. Kiefer. Kirkeby. Doig. Jag baxnar. Det går rakt in, snabbare än Abramovićs tankegods.
Var får de allt ifrån? Hur kom Anselm Kiefer på att göra de här stora bilderna som man SER föreställer förstörelse men som ändå mest är plotter på en duk. Hur gick det till?
Vi ser också en utställning med bilder och skulpturer av konstnären Tal R. Var får han allt ifrån? Här är det humor och lekfullhet, volymer och intressanta ytor. ”Vi förstår först världen när vi ser på konst” säger Tal R. Något liknande säger Karl Ove Knausgård i den fjärde årstidsboken som jag nu läser, ”Om sommaren”. Han berättar att det är först efter att han sett Munchs målning av ett kastanjeträd som han får kontakt med det kastanjeträd som står i hans trädgård. Vägen till världen går genom konsten. Det är fint det.
Men visst, här kom jag av spåret. Kan det bli ett nytt TV-program? ”Av spåret”? Förmodligen inte.
Var kommer bilderna ifrån? Det är förmodligen väldigt olika. Men det som är spännande, nästan outhärdligt spännande, är att människan har en sådan förmåga att skapa. SKAPA.
Det skulle vara kul att höra mer om skapandeprocessen, tycker jag. Hur det går till.
En annan sak, som kanske hänger ihop (eller det gör den, det är jag säker på) med var skapelserna kommer ifrån är VARFÖR. Varför man gör det. Hör här, vad vise Tal R (som jag inte kände till innan jag kom till Louisiana i förra veckan) säger:
Min egen motivation for at lave kunst er, at det är ett område med luft och mulighed for at vende och dreje mindreværd, uforløsthed, sorg, angst, aggressioner och sådanne følelser til noget der kan kommunikeres.
Därför gör han det.
Jag målar för att det är så härligt. Det är kul när det blir bra. När det inte blir bra så tänker jag, ”något lärde jag nog mig ändå”.
Och så var jag inne där, i det jag inte vet vad det är, det stället där alla bilderna kommer ifrån, och kollade runt och såg om det fanns något att hämta just idag.