Läser en text i DN idag, ”Ungas Tiktok-trender ger klirr i kassan”. Affärskedjan Normal som nu gör stora vinster ”får ungdomar att vallfärda”, affärskedjan går ”som tåget”. Tydligen har kedjan stora framgångar på Tiktok där vissa av Normals varor presenteras, det är ”stora influencers som börjar med trenderna”.
Av en händelse kommer jag in och läser den här artikeln som jag citerar ovan. Jag skulle välja Kultur-fliken i tidningens utbud men det blev Ekonomi-fliken!
Nu tycker ni jag är en riktig snobb. Och värre ska det bli. För det som slog mig när jag läste texten var till att börja med: Jag har varit en gång i affären Normal och jag blev helt SLUT! SÅ mycket varor, helt oorganiserat. Enligt artikeln är målet att kunderna ”ska känna att de är på skattjakt med ett ständigt flöde av nya produkter.” Man ska alltså, om jag förstår det rätt, upptäcka konsumtionsbehov som man inte visste att man hade.
Desutom har jag inte Tiktok. Tiktok går för FORT. Är det för att jag är 72? Förmodligen.
Till sist: Jag följer inte några influencers. Enligt wikipedia är en influerare en opinionsbildare i sociala medier. Kanske är jag för lite där, i den världen?
Utan att dra för stora växlar på den här saken känner jag att just sociala medier står i låg kurs hos mig. Hur mycket kan inte sociala medier har spelat roll i USA för att få det hemska valresultat som vi fruktade?
Nä, morgonens läsning fick mig att känna mig både gammal och lite o-Normal. Förstå mig rätt!