• Dyrt och långsamt att åka kollektivt

    Posted on april 4, 2008 by in Resor

    Något som gör mig riktigt förbaskad är de höga priserna på kollektivtrafiken. När jag någon gång i veckan inte samåker med Mats mellan Lund och Dalby får jag på bussen betala 27 kronor för en bussbiljett, minus 20% om jag har rabattkort. Då landar kostnaden på cirka 22 kronor för ett avstånd på cirka en mil. Är det rimligt? Inte konstigt att folk kör bil om de redan har en i garaget! För inte nog med att det kostar, det tar dessutom tid. För mig tar bussresan en 35 minuter, lägg till kanske en kvart för att ta mig till hållplatserna och jag har tillbringat en 50 minuter på väg hem.

    Bussresans längd påverkas självklart av att bussen ska stanna och ta upp passagerare som ska betala (ja, så gör vi här nere i södra Sverige ännu ett tag!), fylla på kort etc. Bussen ska ut på vägen igen, väja för bilar, köa i rusningstid och göra annat trist på vår landsväg.

    Vart vill jag komma? Jo, vi har här ett allmänt kommunikationsmedel utan valmöjlighet. Det är dyrt och det är långsamt. Inte speciellt miljövänligt. Varför används det? För at det inte finns alternativ och det finns folk som inte har råd eller vill ha bil.

    För inte är det konstigt att vi föredrar att ta bilen när det går när vi tar oss in till våra arbetplatser på 20 minuter. Kostnaden för oss två är definitivt långt under de 44 kronor som det skulle bli på bussen för oss båda, hur dyr försäkring och skatt vi än har på bilen. 

    Det är märkligt när nu alla är överens om att vi måsta dra ner på biltrafiken som en viktig del i försöket att stoppa miljöförstöringen, att de som tar beslut kring de allmänna kommunikationsmedlen inte gör ett drastiskt försök att få fler att välja dessa. Jag menar att man skulle kunna få många fler att välja bort bilen om alternativen var bättre.

    En järnväg mellan Dalby och Lund vill jag ha (och på andra hållet med, två spår, det kan jag inte förneka). Snabbt och lätt och miljövänligt skulle vi kunna glida över slätten. Man skulle kunna få bort en del av lastbiltrafiken som är ett jätteproblem i sig genom att lägga över en del transporter på järnvägen. Tänk så mycket säkrare trafiken skulle kunna bli!

    Visst, önsketänkande och en dyr dröm att förverkliga. Men en förändring måste komma i vårt sätt att resa. Att kunna ta sig ut ur staden är dock viktigt. För det är underbart att bo långt från vimlets yra, ha nära till träden, ängarna och den fria sikten. Detta blir mycket mer lockande om det finns en järnväg att ta sig dit med.

    I DN kunde man för cirka en månad läsa att pendlandet med kollektivtrafik fördubblats sedan 1999. I ingressen är det dock pendlandet mellan Malmö och Lund som dras upp – via järnväg. Att resa mellan Malmö och Helsingborg, en sträcka på 6 mil, tar bara 45 minuter. Inte konstigt att det tågpendlandet lockar!

    Jag letar efter en passande bild att illustrera min denna post. Några tusen bilder och inte en enda passar. Då får det bli något helt annat:

    Med min nya dator fick jag ett program som heter Photo Booth. Man använder sig av datorns kamera och så kan man lägga på olika effekter. Den nedan heter färgpenna.

     

    Andra bloggar om: Kollektivtrafik, buss, tåg, järnväg Lund-Dalby

    Relaterade bilder:

6 Responses so far.

  1. Lisalo skriver:

    hej svejs!
    kostanden för bilen skulle bli högre än vad du betalar nu enligt denna beräkningen
    Småbil: Skoda Fabia, inköpspris 80.200 kr

    Utgifter Kr/år
    Värdeminskning 10 070
    Skatt & besiktning 1 460
    Försäkring 5 000
    Bränsle 11 560
    Reparationer & service 5 110
    Däck 1 230
    Parkering 3 000
    Totalt 37 400
    Kr/månad 3 120
    Kr/mil 25
    Lisa

  2. Evan skriver:

    Men är inte 25 kr mycket mindre än 44 kronor? Det är vad det kostar för oss två att ta bussen. Jag förstår inte … Men det var en väldigt billig bil!

  3. Lisalo skriver:

    hej igen!
    ja det blir bara billigare med bilen, som är väldigt billig, om ni är två eller flöer som åker. Dessutom får ni inte köra längre än 10 km och helst jobba på samma arbetsplats -fast det kanske ni gör.
    Jag förmodar att ni inte heller betalar hela kostnaden för bussen en del betalas av skatten också.
    Lisa

  4. Adam skriver:

    Om man ska tro en miljökalkyl på SJs hemsida så är det nästan samma CO2-belastning av dieselbuss för två som för två i genomsnittsbil i 14 km som väl är avståndet mellan Dalby och Polhemskolan. Sedan har väl iofs Skånetrafiken en del biogas som anses rätt bra CO2-mässigt. Men om det är billigare oxå så finns det ju egentligen få skäl att välja bort bilen när ni är två.
    Detta räknat iofs med 50% beläggning på bussen, den är förstås oftast högre på pendlingstider och då blir det i så fall halva utsläppen per person.

  5. Adam skriver:

    Om man ska tro en miljökalkyl på SJs hemsida så är det nästan samma CO2-belastning av dieselbuss för två som för två i genomsnittsbil i 14 km som väl är avståndet mellan Dalby och Polhemskolan. Sedan har väl iofs Skånetrafiken en del biogas som anses rätt bra CO2-mässigt. Men om det är billigare oxå så finns det ju egentligen få skäl att välja bort bilen när ni är två.
    Detta räknat iofs med 50% beläggning på bussen, den är förstås oftast högre på pendlingstider och då blir det i så fall halva utsläppen per person.

  6. Evan skriver:

    Ja, det känns ju bra att höra. Men man kan ju inte räkna bort tidsaspekten. Jag kan bli rätt trött på argumentet att man kan läsa på bussen men inte när man kör. Dels är det inte alltid tyst på bussen (ibland kan man bli vansinnig på någon som sitter brevé och talar i mobiltelefon)och ofta har jag annat i huvudet, behöver tänka helt enkelt. Och det går riktigt bra när jag kör.