Att få en text publicerad är kul, speciellt när det man har skrivit om känns mycket angeläget. Läs gärna min text i Skånska dagbladet.
Att läsförmågan hos ungdomar är i fara, i betydelsen kunna läsa längre texter fokuserat, är något jag känner mig bekymrad över som samhällsfenomen. Det finns en otålighet hos många, allt ska gå fort, som rimmar dåligt med den sorts försjunkenhet i det skrivna som läsning på djupet kräver.
Å andra sidan får jag sopa rent under min egen matta först. För jag är otålig om någon. Inte när jag läser, nej, men när jag till exempel får bry med min blogg. Nu senast visade sig att Blogsome, som är de som tillhandahåller min bloggmodell, har tilldelat oss bloggare så lite utrymme att jag inte längre kan lägga in bilder och foton i bloggen efter mina mer än fyra år med JAHAJA. Det är fullt!
Min son Adam är lösningsinriktad. Det tackar jag för. Kanske har han ett stråk av denna otålighet han med? Saker ska lösas, helst NU! Så han tog sig tid och hittade en lösning: Jag laddar upp bilderna till något som heter Dropbox och så läggs de in från Dropbox server på JAHAJAs forum. Så dahdahm!
Såsom i en spegel, eller utandning på Louisiana
Andra bloggar om: Läsning, lösning, Dropbox, blogga, sopa
Hänvisade till din text idag på en föreläsning på min IKT-kurs. Mest så att du vet att den tagit sig utanför Skåne. Till Karlstad, Göteborg, Stockholm & Västerås närmare bestämt. Alla närvarande (enbart språklärare:)) instämmer till fullo med din oro.
Kul! Jag har förstått att jag har satt fingret på något som bekymrar många. Återkommer i ärendet så småningom tror jag.
Intressant och mörk debattartikel. Den allmänna mediala upphöjda snuttifieringen är säkert en av bovarna i dramat. Och resurserna, resurserna.
Ja, du har rätt. Snuttifieringen märks på många sätt. Mats har skrivit om snuttifieringen i Rapports nyhetssändningar, det räcker liksom med att nästan förstå …
Utmärkt artikel! Du slår ner på ett problem som blivit allt större och större f.a. under de senaste tio åren. Skolan måste ges möjligheter att arbeta med riktig läsning och det måste sättas in från allra första början. När jag jobbade brukade jag alltid inleda svenskkursen i åk ett med ett litet skrivprojekt ( eller arbete innan man måste använda ordet projekt för allting) som hette Min läsutveckling. Eleverna fick kartlägga sin läsutveckling. första böcker de kom ihåg, hur och när de lärde sig läsa (fråga hemma etc),slukarperiod osvosv. Det som blev allt tydligare med åren när jag läste deras uppsatser var att de inte hade läst särskilt många Astrid Lindgren-böcker men väl sett varenda film, varenda sagominne var i Disneyversion, bokslukarperioden, den period då man ju automatiserar sin läsning blev allt ovanligare, spec. bland killarna. De spelade dataspel eller spelade fotboll i stället.Bland de senare årgångarna var det bara Harry Potter som hade fått ganska många att läsa flera böcker. Fantasykillarna var också en hoppingivande grupp, men annars var det mest tjejer som läste och läste, om än i mindre skala än för låt oss säga 15 år sedan. ja, Eva detta var bara några reflexioner. Din artikel satte verkligen igång mig! Du har helt rätt! Hur många svensklärare är lika engagerade som du???
Ett riktigt gott nytt år 2011!
Karin C