• Mammuten berör inte, trots tyngd

    Posted on januari 30, 2009 by in Konst och kultur

    Igår kväll var Matofilm, vår egen månatliga arbetsplatsunderhållning, på bio och såg Mammut, eller Mammoth som den heter på engelska. Den var ingen höjdare. Heller inget bottennapp, men för mycket Babel-wannabe, utan Babels fina subtilitet och skickliga berättande. En tung film som inte har någon rörlighet i berättandet. Läs mer om vad jag tycker här. Det får bli en svag 3:a. Sydsvenskan Svd

    Dessutom stör jag mig på fenomenet produktplacering – den form av reklam som gör att vi på ett utsätts för reklam i filmer genom att coca-colaflaskor eller annat, placeras så i filmen att vi ska indoktrineras att köpa varan! I denna film förekommer som så ofta idag, det fina bitna äpplet på Macdatorns skärm så att det ska gå in i våra hjärnor, Michelle Williams som har en av de kvinnliga huvudrollerna, går med täckjacka med märket The North Face, etc. Jag gillade nog Moodysson bättre när det var mindre Hollywood över honom och detta sätt att föra fram å ena sidan, väldigt moraliserande idéer, bland annat kring konsumtionssamhället, krockar lätt med användningen av denna form av reklam. 

    Andra bloggar om: Mammoth, Mammut, Lukas Moodysson, produktplacering

4 Responses so far.

  1. Liz1e skriver:

    den där inzoomningen precis på Northfacemärket retade jag mig på och har gjort det hela da’n. retat mig på den alltså.

  2. Evan skriver:

    Ja, jag är väldigt störd av hela konceptet. Men det genererar säkert massor med pengar.

  3. Daniel skriver:

    Jag hörde dem uttala sig om detta och det finns ingen produktplacering i filmen, de ville belysa hur stor del av våra liv som är förknippat med varumärken.

  4. Evan skriver:

    OK, jag har inte hört detta. OM de ville belysa det fenomenet kunde de gjort det tydligare tycker jag!