• Vad hände på vägen till Damaskus?

    Posted on december 10, 2014 by in Konst och kultur

    Dalby biblioteks vänner är verkligen duktiga på att ta in föreläsare. I höstas var Lena Einhorn på besök och jag passade på att köpa hennes “Vad hände på vägen till Damaskus?“. Det är en intressant bok, och väckte många tankar hos mig. Inte minst kring min egen bristfälliga allmänbildning.

    Paulus

    Paulus som han gestaltats i en mosaik från 400-talet i Ravenna

    Som barn i grundskolan hade jag ledigt från undervisningen i kristendom eftersom jag är jude och deltog i judisk undervisning i Mosaiska församlingens regi. Kan jag eventuellt skylla mina bristande kunskaper kring Jesus och det kristna på detta? För när jag läser Lena Einhorns bok inser jag hur dåligt insatt jag är i händelserna kring Jesu liv och vad som skedde därefter.

    Lena Einhorn har en tes, en djärv hypotes. Den är att Paulus är Jesus. Den hypotesen försöker hon i sin bok skapa möjligt belägg för. Det gör hon genom att citera och jämföra källor. Det finns en tydlig ambition i boken att vara akademiskt korrekt, att ta med alla källor, inte dra förhastade slutsatser men rätt ofta blir det för mycket. Källmaterialet redovisas för grundligt för min smak och jag hoppar över text här och där.

    Ändå är det väldigt spännande och suggestivt i stort. Att det är spännande beror förstås på att hennes resonemang bygger på verkliga källor och detta blir jag väldigt tagen av. Jesus levde. Men vad hände sedan? Det kan man fundera över. Sedan tänker jag förstås också mycket på vad det var som gjorde den kristna läran intressant och att den spreds fort som den gjorde.

    Jag tror att jag liksom genom mitt liv slagit bort Jesus och kristendomen. Tänkt att det där behöver jag inte kunna eller känna till, jag är ju jude och som sådan behöver man inte känna till kristendomens bakgrund. Men oj så fel det är.

    Det här med Paulus kände jag till exempel inte riktigt till. Jag har inte varit helt medveten om  (det känns pinsamt att erkänna det men ni har redan koll på hur imperfekt jag är!) att det var han som spred kristendomen och att han faktiskt också gjorde det bland judar. Jag har inte insett hur viktig han är i den kristna historien. Detta var lite av en nyttig chock för mig att få kunskap om. Eller var den nyttiga chocken den att jag behöver läsa på och lära mig saker?  Så himla lämpligt att komma på detta sådär ett halvt år innan min pensionering!

    Men vad tror jag då? Vad tror jag om Lena E:s hypotes? Ja, jag borde väl tro ingenting så dåligt påläst som jag är. Men tankeförhävning är inte främmande för mig. Så här får ni då höra:

    Jag talar som icke-troende, som tänkande att Jesus var en profet, extremt karismatisk som trodde att han var Messias. Det är min utgångspunkt när jag läser den här boken. Einhorn tror att Paulus var Jesus, alltså att han överlevde sin korsfästning, kanske räddades till livet på något sätt och så småningom tog sig identiteten Paulus och åkte runt och missionerade Jesu lära. Att Paulus alltså är Jesu nya identitet efter korsfästningen.

    paul-the-apostle

    Paulus, som Albrecht Dürer gestaltade honom sådär 1000 år senare. Häftigt. Och ingen av konstnärerna lär ha träffat honom

    Men jag tycker inte hennes argument är övertygande. Den bild jag får när jag läser hennes bok är att Paulus är en person som har studerat Jesus på nära håll och blivit väldigt påverkad. Så då får jag den här idén: När Jesus dör börjar Paulus få vanföreställningar och tror att han är Jesus. Han tar över Jesu lära (men den är inte identisk, detta visar Lena Einhorn bland annat i sina textjämförelser mellan de så kallade synoptiska evangelierna och Paulus texter) och ser som sin mission att sprida denna. Min hypotes är alltså att Paulus är en man med vanföreställningen att han är Jesus. Den hypotesen kommer jag fram till efter att ha läst en bok, “Vad hände på vägen till Damaskus?” som har en hypotes som kan ifrågasättas, och också av flera faktiskt har ifrågasatts. Så min hypotes är extremt ovetenskaplig.

    Men ändå. Kalla det kreativt tänkande. Kalla det skitprat om du är i bibelbranschen. Men jag kan väl summera så här: Boken fick mig att tänka till kring den här tiden, den för sådär 2 000 år sedan när vi i stora delar av Europa fick en spridning av den här nya religionen. Det är ytterligt spännande faktiskt. Och att Paulus har setts på olika sätt vittnar bilderna jag lagt in om.

    Andra bloggar om: , , , ,

5 Responses so far.

  1. Maria skriver:

    Håller med, spännande, och jag köpte nästan hennes teori som jag gör med alla intressanta teorier. Men jag gillar också min fd lärare i religionsfilosofis teori att Paulus “förstörde” kristendomen b.la genom att bidra med den starkt dualistiska syn på människan som fanns i den grekiska traditionen, där det kroppsliga ses som ngt negativt o det själsliga som ngt positivt. Så delar t.ex inte judendomen upp människan. Kvinnan har så kommit att förknippas med det kroppsliga och sexualitet och…ja, the rest is history så att säga. Det är ju inte den bild Jesus förmedlar, så han o Paulus är nog inte identiska. En annan intressant teori läste jag på masterkursen i rel här för leden, nämligen att Jesus var homosexuell, att sex från början sågs som ngt gott och att kunskap var av godo enligt de gamla gnostikerna. Sedan kom några sura gubbar och förbjöd de gnostiska tankegångarna, och Gud blev avundsjuk o dömande o homofob. Typ. Allt enligt Kripal, amerikansk religionshistoriker.

    • Eva Nygren skriver:

      Hej Maria (hoppas förresten att du läste mitt inlägg om förra helgen, Att mötas). Jag blir lite generad när jag läser dina och även Marcus Karlssons kommentarer (hans i Facebook, känner du honom) då jag ännu mer inser att jag verkligen är ute på djupt vatten (å andra sidan har jag, på riktigt, badat i Genesarets sjö) när jag framför teorier utan att vara de minsta, det allra minsta påläst. Jag är tacksam för era kommentarer som visar på hur intressant detta är. Jag beställde boken Om Jesus av Gardell på Marcus inrådan så jag återkommer!

  2. Maria skriver:

    Inte alls Eva, bara kul att du fått upp ögonen för Jesus (Ulf Ekman gnuggar händerna…). En annan intressant aspekt på Jesus är den s.k. befrielseteologin, där man ser Jesu lära och handlingar ur ett socialistiskt perspektiv och trycker på hans tal och tankar om rättvisa och jämlikhet. Också intressant.
    Jag tackar för senast och medger att om jag hade haft råd just nu så hade några av dina tavlor varit mina! Du är begåvad minsann, jänta lilla. Men julen kostar pengar… Stor kram
    Ps. Se gärna filmen “Still Life”.

  3. Eva Nygren skriver:

    Man tackar. Still life ska sättas på att se-listan

  4. kyrksyster skriver:

    Hur Palus såg ut vet vi inte. Inte Jesus heller om inte svepeduken i Turin är äkta.

    Att Paulus skulle varit Jesus är ganska otroligt. Boken väckte uppmärksamhet när den kom ut. Men vad jag vet så har inga forskare tänt på hypotesen.

    Paulus var en from jude. Han förföljde kristna eftersom han ansåg att de avvek från judendomen. De var kättare. Omvändelsen blev radikal. Men det tog ca 10 år innan han började predika och missionera.

    Romarbrevet är en god sammanfattning av kristen tro. Han skrev detta till församlingen i Rom. Han hade aldrig träffat dem, men ville presentera sig inför sin resa dit.

    Ibland sägs det att Paulus hittade på kristendomen. Men apostlarna godtog honom som en av dem,