• School smart

    Posted on juli 22, 2010 by in Övrigt

    Från och med i höst kan elever som gick ut gymnasiet i våras söka med betyg där de fått extra betygspoäng, så kallade meritpoäng. Detta innebär att tidigare 20,0 som högsta slutbetyg från gymnasieskolan med MVG i alla ämnen, nu helt plötsligt blir omkört av det högre möjliga slutbetyget, till 22,5 eftersom man kan få 2,5 extrapoäng. Vad blir effekten? Att alla de som tidigare hade toppbetyg blir nu nedkörda på antagningsstegen till en sämre intagningsmöjlighet.

    Varför? Jo, tanken var från början att locka elever att läsa högre mattekurser och mer språk. Dessa skulle gynnas genom att få extra poäng för avslutad kurs. Den skolsmarte inser att för att komma in på de attraktiva utbildningarna är det högt betyg som gäller och väljer därför dessa kurser, ibland även om de inte är intresserade av kurserna som sådana. Ett G i en kurs som ger meritpoäng, ger högre poäng än en kurs utan så kallas meritvärde där man får högsta betyg.

    Det är demoraliserande för eleverna att utsättas för den här sortens påtryckninger för att få höga betyg. De väljer inte längre utifrån sina intressen utan rent taktiskt. Det är också oerhört demoraliserande att de som tidigare fått högsta betyg nu ska åka ner i gruppen sökanden. Korkat, så korkat.

    Ett parti som har fattat dessa konsekvenser uttrycker det så här:  

     

    Med krökt stam i fjällvärlden. Även här gäller anpassning. Natursmart. 

    Andra bloggar om: Meritpoäng, meritvärde, school smart, Miljöpartiet

6 Responses so far.

  1. Adam skriver:

    Exempelvis kan jag som färdig läkare idag inte komma in på tandhygienistutbildningen på Malmö högskola (om jag nu hade velat det). Detta trots att jag läst alla de bonuskurser som hade krävts även i det nya systemet. Man vägrar räkna till dessa i efterhand tydligen. För min del spelar det ju ingen roll, och Folkpartiet har ju en allmän poäng i att man bör stimulera folk att utbilda sig snabbare för att tidigarelägga yrkeslivet och därmed höja BNP. Men detta är inte ett argument för att helt godtyckligt och helt plötsligt sabotera chanserna för alla över 25-26 års ålder att komma in på högskolan. Det är ett typiskt exempel på inkompetent regerande och allt annat är efterhandsbluff.

  2. Adam skriver:

    Däremot tycker jag i princip att det är bra att man belönar “tyngre” kurser. På komvux och säkert många gymnasieskolor kan man läsa kurser i grundläggande datakunskap och liknande som är en baggis för de flesta ungdomar och definitivt utnyttjats för att höja medelbetyg. Att datorkörkort räknas lika mycket som ett tredje språk eller abstrakt matematik är orättvist och får löjliga konsekvenser.

  3. Evan skriver:

    Bra exempel. Frågan är varför man egentligen ska kunna läsa upp datakunskap alls, det görs ju bara för att höja snittet. Hela systemet behövs ses över. På min tid gällde slutbetygen som de var, vilket i sig var ruskigt, speciellt i mitt fall med dåliga gymnasietbetyg. Men då kunde man få en ny chans efter fem års arbete. Då hade man en annan sorts kompetens och hamnade i en annan kvotgrupp. Kvotgruppssystemet kunde kanske utökas?

  4. Mikael skriver:

    Ja. Meritpoäng riktar fokus åt fel håll. Även kring grabben har det snackats en del. Han valde med hjärtat ändå.
    De där björkarna håller rytmen.

  5. Evan skriver:

    Grabben är klok. Det visste jag (och säkert du, idealisering eller inte!) sedan länge!

  6. BEULAH35Noble skriver:

    I took my first home loans when I was 32 and this helped my family a lot. Nevertheless, I need the secured loan over again.